enimed-logo

Trykkbølge (ESWT)

• En ny, alternativ behandlingsmåtdolormaster
  • Erstatter kirurgi eller bruk av kortison og medikamenter
  • Ingen bivirkninger
  • Metode og utstyr er grundig testet ut på fysikalske institutter i Norge
  • 3-5 behandlinger er ofte nok
  • Hele 80% opplever å bli kvitt plagene

Trykkbølgebehandling, eller rESWT (Radial Shockwave Therapy) som det kalles på fagspråket, er et effektivt alternativ for pasienter med kroniske lidelser, der man unngår bruk av kirurgiske inngrep, kortisonsprøyter eller bruk av medikamenter. Behandlingen er derfor uten bivirkninger.

Les mer om dette fra en artikkel, en oppsummering av evidens- og kliniske indikasjoner for rESWT-behandling med vurdering av studienes kvalitet.

Trykkbølgebehandling - en oppsummeringsartikkel

NYHET!
Nå har det kommet ny energi til RSWT! Swiss Dolorclast; Radial shock wave therapy - new energy for more success. Last ned PDF HER

piezoclast

Slik gjennomføres behandlingen

Utstyret består av en kontrollenhet/kompressor der frekvens, trykk og antall trykkimpulser innstilles. En ”pistol/applikator” holdes mot huden på det skadede stedet. Behandlingen oppleves som en rekke små, høyfrekvente slag mot huden som trenger inn i vevet. En behandling kan bestå av hele 2-3000 fysiske slag/trykkbølger, og altså ikke strøm- eller lydbølger.

Behandlingen varer i noen få minutter og må gjentas 3-5 ganger med 1-2 uker mellom hver gang.

skulder

Slik virker trykkbølgebehandling

En kronisk lidelse er en skade som kroppens naturlige helingsmekanismer har sluttet å behandle selv. De høyfrekvente trykkbølgeslagene trenger ned og inn i det skadede vevet, og kroppen reagerer på dette med å øke blodsirkulasjonen og stoffskiftet rundt skadeområdet.

Dette stimulerer kroppens egen evne til å reparere seg selv. Det er vanlig å oppleve umiddelbar smertelindring og dermed bedret bevegelse.

albue

Trykkbølgebehandling retter seg mot følgende kjente diagnoser/lidelser

• Musearm
  • Tennisalbue
  • Golfalbue
  • Kalkskulder
  • Vondt i hoften
  • Runners knee - vondt over kne
  • Jumpers knee - vondt under kne
  • Smerte i helsenen/akilles
  • Belastningsskader under foten/hælspore
  • Skulderplager som kalkskulder

Er selve trykkbølgebehandlingen smertefull?

Det kan den være, men de fleste tåler disse 5 intense minuttene uten smertelindring. Hvis så ikke er tilfelle, er det mulig at behandlingen gis med lokal smertelindring.

kne

Vil jeg ha smerter etter behandlingen?

Umiddelbart etter behandlingen vil du vanligvis oppleve redusert eller ingen smerter men en dump, litt diffus smerte kan inntre noen timer etter avsluttet behandling. Denne dumpe smerten kan vedvare i et døgn, og noen sjeldne ganger litt lenger.

Hva skal jeg gjøre hvis jeg har smerter etter behandlingen?

Behandlingen fører til en betennelsesliknende tilstand i vevet som behandles. Kroppen reagerer med ved å øke metabolsk aktivitet rundt nedslagsfeltet noe som stimulerer og akselererer kroppens egne reparasjonsprosesser. Ved behov er det tilstrekkelig med vanlige smertelindrende håndkjøpsmedikamenter. Bruk ikke anti-inflammatoriske medikamenter eller nedkjøling med is. Dette vil hindre kroppen i å reparere seg selv.

akilles

Hva om jeg er smertefri etter trykkbølgebehandlingen?

Selv om du er smertefri, anbefaler vi at du avstår fra intensiv aktivitet som belaster plageområdet de nærmeste 48 timene etter hver behandling.

Hva om trykkbølgebehandlingen ikke fungerer for meg?

Selv om det vanligvis er eksepsjonelt god respons på behandlingen i løpet av kort tid, kan det i noen tilfelle ta flere måneder før maksimal effekt er oppnådd. Hvis du etter 3-4 måneder fremdeles ikke har en markant forbedring, kan det være aktuelt med for eksempel kirurgisk inngrep.

eswt-smerter

Hvilke kontraindikasjoner og forholdsregler bør jeg ta hensyn til?

• Blødningstendenser og blodkoagulasjonsforstyrrelser med tilhørende medikasjon.
  • Hjerteeller sirkulasjonsforstyrrelser.
  • Akutt inflammasjon i behandlingsområdet.
  • Cancer eller graviditet.